Nickname kontra eget navn

kenguruFinnes det noen retningslinjer på bruken av nickname kontra fullt navn? Nå som det stadig dukker opp nye medieplattformer er det lurt å holde tunga rett i munnen, så du ikke sjekker opp deg selv på Sukker fordi du glemte hva du het i forrige uke….

 

Jeg synes dette er et svært interessant tema. For selv er jeg nemlig litt schizofren med bruken av eget navn og nick. Her er min forskjell:

Eget navn: Dette bruker jeg på sider som jeg har en merverdi av å stå fram som den jeg er på. La oss kalle det merkebyggende. Da synes jeg det er tungvint å gå veien via et dekknavn når man likevel finner ut på andre måter hvem som har kommentert elller skrevet et innlegg på. Jeg har såppas stor tro på meg selv at om jeg skriver noe kontroversielt, så vet jeg at jeg kan stå for dette et år etterpå også.

Dessuten er det lettere å finne meg hvis noen skulle ha interesse av dette.

Så helt navn (for- og etternavn) bruker jeg på Facebook, Twitter og når jeg kommenterer andres blogger eller skriver egne. LinkedIn er også et sted jeg presenterer meg fullt og helt.

Nickname: Dette er det vanskelige. Når man skal inn på store sider, som feks wordpress, holder det ikke å kalle seg aleksander, eller hoel. Her blir man tvunget til å bruke nick. Og siden Hoel ofte er for kort, og Aleksander alltid er opptatt blir jeg nødt til å skape meg et «merkenavn» som kan gå igjen i mange sammenhenger. Dette blir nesten et personlig >brand< som bare jeg har, fordi det er såppas teit, men samtidig fengende og lett å huske.

Dette bruker jeg bare når jeg må, men også da på seriøse sider, som f.eks wordpress eller andre steder mitt eget navn ikke fungerer som Username.

Nick2: Dette er alle de stedene man etterlater seg spor, men som man egentlig ikke vil at skal etterlate seg noe som kan relateres til deg. F.eks dagbladet.nos kommentarfelt, eller en tvilsom profil på nettby/sukker osv.

Her finner jeg bare opp noe tull i farten, men husker på å bruke samme passord som jeg pleier, så lagrer alt seg i browseren slik at jeg ikke trenger å passe på dette navnet i tillegg. (Men med en gang den slettes, da er jeg f»»d.)

Så mine nettvaner er: Seriøse sider med meg som avsender- eget navn. Seriøse sider hvor det ikke er mulig- et standard nick som jeg har hatt i mange år, men som ikke er verken barnslig eller støtende (sportshoel), bare litt rart.

Useriøse sider jeg titter innom for å tulle, eller må ha innloggingsnavn for å kunne bruke. kjempteteit nick som jeg ikke husker dagen etter. feks. pedo52, diggestpåskolen88 eller noe som ikke har med meg å gjøre overhode.

 

Men nå er nettleserhistorikken igjen slettet, så lurer på om ikke jeg skal ta meg en tur på nettby. har hørt at det er en pedo der som trakasserer smårips hver helg etter fylla

...

