Din beste investering noensinne

google_me_business_card

Hva gjør du hvis du møter sjefen for drømmejobben i heisen? Du overbeviser  ham.

 

Dagens Næringsliv skrev onsdag 29.august om hvordan du kunne få drømmejobben på 15 sekunder (les saken her).

Jeg er langt på vei enig med journalisten  når det gjelder å selge inn en historie. Men hva om du er designer, kreatør, filmskaper eller noe annet som ikke kan vises på en karakterutskrift? Hvem vet da om du er flink etter 15 sekunder med andre ord?

 

Du lager verdens kuleste visittkort selvsagt.

Jeg traff Celine Engelstad, smykkedesigner ved en anledning tidligere i år, men visste ikke hvordan smykkene hennes så ut, eller om de var i øvre, midtre eller lavere prisklasse (hvis det heter det i smykkeverdenen). Men da jeg fikk visittkortet hennes mellom hendene var jeg ikke i tvil. Kortet var tykt, mye tykkere enn normalt. Logoen var trykt svart på svart, sikkert kostbart. Designet bakpå var stilrent og enkelt, men ikke simpelt. Og med kombinasjonen: Tykkelse, skrift, farge og papir var jeg ikke i tvil. Hun hadde en kundegruppe som var opptatt av slike ting, og (overbe-)viste (på mye raskere enn 15 sekunder) om hun var en seriøs designer eller ikke. Og ikke minst om hun var flink til det hun drev med.

 

Visittkortet hennes ser slik ut

 

IMG_0528-1

 

IMG_0529-1

Og for de som ikke har sett, eller for dere som har sett, men har lyst til å få et gjensyn med denne klassiske scenen om visittkort fra American Psycho, kan trykke trekantknappen mitt på TV-skjermen nå.

 

2 thoughts on “Din beste investering noensinne

  1. j.rummel sier:

    den saken til DN var kokt på spiker. Jeg har blandede følelser med visittkort. Syntes det er litt harry rett og slett, men som du sier så er det jo effektivt.

  2. Aleksander Hoel sier:

    DN-saken var knapt kokt i det hele tatt. Enkel klipp og lim fra en eller annens blogg i USA tenker jeg. Med visittkort er jeg litt ambivalent. Jeg mener som sagt at kreatører bør legge litt innsats i dette, men som vanlig lønnsmottager er det jo ett fett. Kule visittkort husker man i hvert fall. Og det er mye bedre enn å «pynte» en CV med grafiske elementer, som jeg så en grafiker gjorde her forrige dagen. «For å vise hva jeg kan» som hun sa….

...

