Kinamat-trikset. Mørne kjøtt med natron

Hei bloggen (prikkprikkprikk)

Alle bloggere UTEN respekt for seg selv, men som likevel har altfor mange lesere, deler med omverdenen hva de til enhver tid spiser. (Fordi de er seg selv 110%, noe som ofte innebefatter piercings på de rareste steder og tatovering på leggen/skulderen/korsryggen/halsen. Ikke stryk noen, alle passer) Fordi jeg vil kvinneguiden.no-hegemoniet til livs deler jeg her min egen oppskrift på akkurat samme tema som dem/de/di/deira.

Man skal jo lære av de beste i bransjen, så her kommer dagens mat-post. Grunnen til at jeg har tatt bilde av det, er fordi jeg «instagrammet» hele greia

Jeg må bare legge til at du verken vil finne lavkarbo, cupcakes eller iherb-lovord fremover. Men mange har blitt overrasket når jeg har fortalt hva jeg har gjort på kjøkkenet i det siste.

sjokoladekake. I hvert fall et forsøk

Jeg har nemlig e-k-s–per-i-men-t-ert (orket ikke sette strek hele tiden)

En jeg kjenner fortalte for mange år siden at i Kina spiser de hund. Og måten de får den velsmakende nok til å serveres på norske kinarestauranter på, er å bruke natron. Du leste riktig. Natron. Ja du leste riktig.

Natron tror jeg er noe saltgreier, selv om det står blant søtmat i min lokale kolonialforhandler. På pakken som dere straks ser bilde av er det en kake. Det brukes altså til kaker. Og kanskje det ikke er salt når jeg tenker meg om…

VEL… Dårlige kinarestauranter har den fantastiske fellesnevneren at kjøttet deres er like mørt overalt. Og svaret ligger (nok en gang) i at jeg tror de bruker natron. Uten at jeg vet det for sikkert tror jeg de har det i marinaden.

Og dette har jeg prøvd. Uten å røpe for mye så ble det dritbra.

Her ser dere bilder av prosessen. Noe som tydeligvis er det viktigste når man skriver matblogg. Ta bilde av det.

Først kyllingfilet fra Sverige. Masse vann sier folk.

Så helte jeg NATRON over stykkene. Husk her at det kun skal være på litegrann. Jeg prøvde en halvtimes tid og det funket bra. Men husk også at du må skylle det av med vann, natron gir nemlig en besk smak om du lar det være på under steking. Etter at du har skylt kan du fortsette prosessen på din måte. Krydre, marinere, holde på. Ett fett.

Se her, natron

(pannekaker var det visst på bildet, my bad)

Her stekes kjøttet. Det som er litt rart er at det setter seg mye raskere fast i panna. Natronen ødelegger fibrene i kjøttet og du får dermed ikke den harde skorpen oppå.

Her er retten. Med en passe dose grønnsaker.

Vel bekomme!

Her er bildet fra noe annet. Men det er en annen historie.

Natta bloggen

Annen historie

Annen historie

...

